2007-06-15

Ny CD-skiva med avlidna personer (igen)

Sveriges Dödbok 1947 - 2006 med 5,1 miljoner registerposter finns nu att beställa från Släktforskarförbundet. Denna skiva kommer naturligtvis att bli ett oumbärligt hjälpmedel för de flesta släktforskare. Om man är medlem i en förbundsansluten förening så kostar skivan 495 kr (en hundralapp mera för övriga).

Det börjar bli ganska många CD-skivor som känns oumbärliga för släktforskning nu, hur skulle man kunna forska utan folkräkningskivorna från 1890, 1900, 1970 och 1980 och Rosenberg, Grill och Emigranten. Dessutom så har vi så klart redan köpt Dödboken i ett par tidigare inkarnationer.

Jag har viss förståelse för att kostnader för framtagandet av dessa publikationer måste täckas, men är det verkligen så här det ska gå till? Jag anser att åtminstone de publikationer som vi tar fram inom den ideella släktforskarrörelsen från vårt gemensamma informationsarv inte ska användas för att finansiera verksamheterna. Materialet borde istället göras fritt tillgängligt på t.ex Internet. Möjligen skulle jag kunna tänka mig att det är ok att ta ut någon form av självkostnadspris på några tior för att täcka porto, administration och ren produktionskostnad om någon ändå vill beställa en CD-skiva. Andra möjligheter till finansiering är frivilliga medlemsavgifter, annonser och kanske sponsring. Den största delen framtagningsarbetet görs av görs väl ändå av ideella krafter som inte kostar mycket?

Är det inte så att vi glatt lobbar för att staten ska göra sitt arkiverade material fritt tillgängligt via bibliotek, landsarkiv och Internet? Jag tycker mig ha hört stor indignation över att vissa bibliotek har lagt på extra avgifter för lån av mikrokort. Och vad tycker vi egentligen om SVARs avgifter. Vore det då inte rimligt att det material vi själva sammanställer också görs fritt tillgängligt? Publicering på Internet är såvitt jag kan bedöma det i dagsläget absolut billigaste och bästa alternativet.

Inga kommentarer: