2005-08-10

Församlingskarta

Google har just publicerat ett programmeringsgränssnitt (API) för Google Maps som jag har testat att använda för att visa en karta med de församlingar Släktdata har publicerat kyrkoboksregister från.

Det visade sig vara väldigt enkelt att använda de väldokumenterade javascript-funktioner som fanns. Efter några minuter kunde jag titta på den första interaktiva kartan. Med ytterligare lite programmering och framförallt grävande efter koordinater för olika församlingar så ser resultatet ut så här:

http://www.slaktdata.org/map.php

Jag har förstås tänkt mig lite mera funktionalitet i framtiden, men avvaktar först lite feedback vad man kan använda kartan till. Egentligen väntar jag också på att Google ska få fram lite bättre satellitbilder för Sverige. Just nu så är det medioker kvalitét utom för Stockholm, Jönköping, Malmö och ett par till ställen. Själva kartan från Google saknar också vägar och städer, på detta område får jag hänvisa till Eniro istället.

Hursomhelt, välkomna att testa och jämför datat med t.ex GPS-data. Jag är tacksam för information om det är någon församling som har hamnat på fel ställe.

Positionsuppgifterna för församlingarna har jag fått från http://www.sverigeatlas.se/

Inga kommentarer: