2006-12-14

Stäng av eller ändra cAPS lOCK-tangenten!

Finns det någon mer än jag som har yttrat för tryck mindre passande ord över existensen av en viss knapp som finns på de flesta tangentbord? Tänkte väl det! En gång plockade jag till och med bort knappen "Caps Lock" från mitt tangentbord, men det är nog inte att rekommendera, man kan ju till och med fastna med lillfingret i hålet.

Jag ar egentligen aldrig förstått vad knappen "Caps Lock" gör för nytta överhuvudtaget. Möjligen kanske det beror på att jag inte är så driven på att skriva, jag måste alltså titta på tangentbordet hela tiden och därmed så är det lätt gjort att missa att jag av misstag har tryckt på "cAPS lOCK".

oK DET FINNS FÖRSTÅS BOT FÖR PROBLEMET.

På webbsidan http://johnhaller.com/jh/useful_stuff/ finns medicinen. En liten kodsnutt som ändrar beteendet på knappen genom en s.k registry-ändring. Det finns två olika versioner, den ena stänger helt av knappen och den andra ändrar knappen så att den fungerar precis som skift-tangenten. Det finns dessutom en återställningsfunktion på samma ställe. Efter att man har gjort ändringen så måste datorn startas om.

Fixen ska fungera för Windows 2000, Windows XP Pro och Home samt Windows 2003. Jag har dock bara testat den på Windows 2000 och Windows XP Home.

Inga kommentarer: